Friday, 16 January 2015

BARANGAN ELEKTEIK MASIH BERFUNGSI WALAU TERSELAM AIR BANJIR?BAGAIMANA?

Salam pagi Jummat semua teman-teman.. Hari ni Alynn kembali lagi..Alhamdulillah ..

Nak cerita pasal barang-barang eletrik yang terkena banjir ni.

Haa....Ingat!
Jangan di buang barangan elektrik yang terselam banjir ni tau.. Sebenarnya ia masih boleh digunakan lagi..Tak percaya??

Alynn masih menggunakannya sampai sekarang ni.
Kan rumah Alynn terkena banjir kan..so, periuk dapur gas semua masuk air lah..

Nak tau Alynn buat camne?

CARA-CARA NAK BERSIHKAN BARANGAN ELEKTRIK YANG TERSELAM BANJIR

1. Mula-mula basuh dan cuci barangan elektrik sehingga bersih.

2. Buka penutup dan buka skru dan cuci bahagian motor atau enjinnya.

3. Keringkan dan jemur di tengah panas beberapa hari sehingga betul-betul yakin kerinh.

4. Bila dah kering, cuba pasangkan. InsyaAllah masih berfungsi.

Haa...Itu lah yang Alynn buat dan sekarang masih boleh di gunakan lagi.. Seperti kipas, periuk nasi, jug kettle, watet heater dan dapur gas..

Alhamdulillah..

Tengok kipas tu, 3 hari berendam dalam air.

Tu dapur gas pun sama.. nasib baik boleh digunakan semula.

2 comments:

islam di dadaku said...

wah masih bisa berfungsi setelah terendam air hebat

Alynn Mueez said...

Yer..sy masih gnakan smpi skrg tau...heheheh