Saturday 15 February 2014

Tips Mencegah Sakit Pinggang

Salam sejahtera warga pembaca setia chatchantek.com ni....

Sakit Pinggang?? Kawan-kawan pernah tak rasa sakit pinggang?? Saya pun kadang-kadang rasa jugak sakit pinggang ni buat kerja banyak sikit...buat kerja berat kadang-kadang.. Alhamdulillah nasib baik tak melarat....



TIPS UNTUK MENCEGAH SAKIT PINGGANG

  1. Selalu melakukan peregangan sebelum latihan olah raga atau kegiatan fisik lainnya yang berat.
  2. Jangan membungkuk ketika berdiri atau duduk. Ketika berdiri, jaga titik berat badan anda agar seimbang pada kaki anda. Saat bekerja di rumah atau di pejabat, pastikan permukaan pekerjaan anda berada pada ketinggian yang nyaman. Duduklah di kerusi dengan sandaran yang baik dan posisi dan ketinggian yang tepat untuk tugas tersebut.
  3. Selangi duduk anda secara berkala berjalan-jalan atau melakukan peregangan otot ringan untuk mengurangi ketegangan. Jika anda harus duduk untuk jangka waktu yang panjang, istirehatkan kaki anda di banguku rendah.
  4. Kenakan kasut yang tidk bertumit dan selesa.
  5. Tidur lah mengiring untuk mengurangi tekanan pada tulang belakang. Selalu tidur di permukaan yang cukup padat, jangan terlalu empuk.
  6. Mintalah bantuan orang lain bila anda mengangkat benda yang berat.
  7. Jangan mengangkat dengan membungkuk. Angkat objek dengan menekuk lutut anda dan berjongkok untuk mengambil objek. Jaga punggung lurus dan terus dekatkan objek ke tubuh anda. Hindari memutar tubuh saat mengangkat.  Lebih baik mendorong  daripada menarik ketika anda harus memindahkan benda berat.
  8. Jaga nutrisi dan diet yang tepat untuk mengurangi dan mencegah berat badan berlebihan, terutama lemak di sekitar pinggang. Diet harian yang cukup kalsium, fosfor, dan vitamin D untuk membantu menjaga tulang baru.
  9. Berhentilah merokok jika anda sedang merokok.  Merokok mengurangi aliran darah ke tulang punggung bagian bawah dan menyebabkan cakram tulang belakang mengalami degenerasi.
  10. Bersenam dengan konsisten. Gaya hidup aktif berkontribusi dalam mencegah  sakit pinggang.


SUPPLEMENT YANG MEMBANTU MENCEGAH SAKIT PINGGANG

1. AJHT (ADVANCED JOINT HEALTH TABLET

2. OSTEMATRIX


Dengan Kalsium Ostematrix dari shaklee, anda bukan sahaja mendapat kelebihan dari Kalsium, tetapi lebih dari itu. Ia adalah kalsium terbaik di Malaysia.

Antara faedah-faedah yang boleh didapati daripada pengambilan vitamin Kalsium Ostematrix Shaklee adalah :

1) Membina tulang dan gigi yang kuat.
2) Membantu mengekalkan tekanan darah yang normal.
3) Membantu dalam pengecutan otot dan pelancaran saraf.
4) Membantu mengurangkan simptom-simptom senggugut (PMS) seperti perut kembung (bloating) kekejangan (Cramps), retensi air (water retention), mudah meradang ( irritability) dan kemurungan (moodiness).
5) Membantu proses penyimpanan dan pelepasan sesetengah hormon.
6) Membantu perkembangan tubuh badan normal.
7) Merendahkan kandungan fosfat bagi mereka yang mengidap penyakit buah pinggan kronik


Anda boleh menghubungi saya seperti talian di bawah.

NAMA        : ALYNN MUSTOFA
SMS/WHATSAPP : 012-9464947
ID SHAKLEE : 1092346
FACEBOOK : Mummy Vitaminchat


<<< SIHAT CANTIK DENGAN SHAKLEE  >>>

No comments: