Tuesday, 25 February 2014

THE POWER OF SADAQAH

Panas sangat pulak sekarang ni kan...tak mengapa..semua ini adalah ujian daripada Allah SWT...

Kita ni kalau hujan pun susah...kalau panas pun susah kan...ish..ish..ish...Bersyukurlah...Ada hikmat Allah SWT buat semua tu....

Saya nak share sikit cerita daripada group "Creams" saya ni... Ia berkaitan dengan BERSEDEKAH.

BERSEDEKAH ni sebenarnya bukannlah membuatkan kita ni menjadi semakin miskin tetapi sebenarnya Bersedekah ini membuatkan kita mendapat lebih lagi daripada apa yang kita sedekahkan itu....

cerita nya berbunyi begini..........


" Ini kisah benar dari seorang yang bergelar jutawan (Jutawan A). Ada kawannya (Jutawan B) memberitahu pada jutawan ini sebelum dia menjadi betul-betul jutawan lah.." Engkau kalau pergi masjid tu, kau sedekahkan la duit yang paling besar dalam wallet kau...nanti engkau akan dapat yang lebih banyak lagi.

Si Jutawan A ni pun fikir....betul ke apa yang kawan aku cakap tu??

Lalu dia pun pergi ke masjid nak solat lalu dia berniat nak bagi sedekah duit yang paling besar dalam wallet dia. Masa tu dia dah tau duit paling besar dalam wallet adalah RM 50....
Aduh !!! sayangnya RM 50 nak bagi sedekah...dia kata dalam hati...

Lalu....bila sampai kat tabung tu, dia buka wallet.. 
Tengok! Macam mana boleh ada duit RM 100 dalam wallet ni..

Hermm...tak pelah... Lagipun aku dah niat nak bagi sedekah duit paling besar dalam wallet. 
( sayang ni RM100..lagi kan RM 50 pun dah berkira tadi...)

Keluar je dari masjid tadi..Jutawan A ni berdoa " Ya Allah Ya Tuhanku..aku dah sedekah seperti apa yang diperintah MU..Engkau berilah aku kebaikan diatas apa yang aku lakukan ini"

Lepas 2 minggu, ada panggilan daripada ofiznya..katanya saham Jutawan A ni melambung naik sehingga RM4800..

Dia begitu tak sangka..ingatkan saham dia akan untung dalam 1000-2000 jer...Tapi sampai RM4800...

SUBHANALLAH...THE POWER OF SADAQAH

Tak terbayang dengan apa yang dilakukannya dengan HANYA RM100 tapi digandakan dengan BERIBU-RIBU..

Semenjak hari itu, dia selalu bersedekah...rupanya bila kita memberi..lebih banyak kita menerima...Subhanallah..

ITULAH KUASA SEDEKAH...

JOM..!!! sama-sama dan ramai-ramai bersedekah...

Panjangnyer bercerita.....Jumpa lagiiiiii........

6 comments:

Ummi Hanie Fadzil said...

Ustaz Kazim nasihat...

duit yg dlm dompet tu belum tentu duit kita, tp duit yg kita sedekah tu mmg kita punya habuan (pahala di akhirat) :)

Alynn Mueez said...

aah..aah..betul tu...Alynn setuju :)

Hafizul said...

Perghhhh...memang terbaik lah..hehe..itulah kelebihan bersedekah..

cahaya said...

cahayacinta.com
kalau malas tka tahu nak kata apa uh,,

Alynn Mueez said...

haa..marilah sedekah walaupun 50 sen. :)

Alynn Mueez said...

herm...klau malas tak dapat den nak nolong...hehe